hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hopper over bekker...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Hopper over bekker...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 04/02/2006 :  16:17:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg og ponnien min er på tur, bruker vi av og til å dra på langturer i fjellet. Det er masse bekker der som vi må krysser, og noen ganger må jeg leie henne over. Problemet er at hun skal absolutt hoppe over, og det høyt! Hun kan aldri gå over som de andre to hesten gjør. Det er skummelt iblant, fordi hun har hoppet på meg, skjedde heldigvis ingen ting annet enn at jeg falt i marka, og hun stakk av, men stoppet noen meter unna. Tør ikke la andre leie henne over bekker, pga. dette.

Bruker å ri henne over, just in case, fordi hun hopper så høyt og ukontrollert, man vet aldri hvor hun lander, på deg eller på siden.

Hva kan jeg gjøre for å få henne til å gå over, i det minste hoppe et lite hopp i det minste?

Isabel og Perla for alltid <3

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 05/02/2006 :  11:44:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Høres ut som hun er redd for vann. Stemmer det?
Går hun i vannpytter på veien, eller styrer hun unna alt som heter vann?

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 05/02/2006 :  12:40:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rosita er litt sånn at hun tar skikkelig satts og hopper over bekker hun også, men hun gjør det for hun har lyst til å hoppe..

Redd for vann ja kanskje?
Ellerså er det rett og slett litt lek i det. Hoppe over bekken, for å hoppe er jo gøy

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 05/02/2006 :  15:08:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Har ikke noe bedre råd enn å trene trene trene.
Hvis hun er redd så er det ikke sikkert hun slutter hoppe over.
Et tips er iallefall å ha med et lengre leitau/longeline, så du kan gå lenger unna.

Hvis du finner et sted det er åpent rundt en bekk kan du kanskje longere henne litt over bekken, flere ganger på rad...

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 05/02/2006 :  16:47:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, hun er redd vann. Men har badet en gang med henne, men det ble litt styr for å få henne ned i vannet, og vise at de ikke var farlig. Også verger hun for sølepytter, men noen ganger er det ikke noe problem, noen ganger er det et problem. Men vi har trent på det, og tatt oss god tid, og hun begynner å komme seg da. Men har ikke mulighet for å longere henne over, for da må jeg ri langt opp å fjellet for å komme til en bekk.
Isabel og Perla for alltid <3 Gå til toppen av siden

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 05/02/2006 :  16:48:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Også elsker hun å hoppe, så det kan også være det...
Isabel og Perla for alltid <3 Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 05/02/2006 :  16:55:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
nordlandshesten min å er sånn hopper over alt som kan hoppes over=)men han gjør det fordi han syns det er gøyt=)
Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 05/02/2006 :  19:29:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Da er vel det at hun hopper så veldig et resultat av at hun liker å hoppe og at hun ikke liker vann. Jeg ville trent masse på å venne henne til vann, for så å trene videre med bekken etterpå.
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 19/02/2006 :  16:13:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Hester er rare dyr. Miss hopper rundt i vannet og tråkker ned i bekker hele tiden på beite, men på ridetur hopper hun skyhøyt over bekker og vannpytter.. Veldig irriterende. Jeg pleier å krysse bekken der den er bredest, og da MÅ Miss tråkke uti uansett. Etterhvert skjønner hun at det da er bedre å bare labbe rolig over, enn å hoppe nedi, for da spruter det!

Ville brukt masse tid på vanntilvenning. Men det er sikkert også mye fordi hun er glad i å hoppe :-)

www.hestene.no Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  20:06:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Grunnen til at mange hester er redd vann er etter hva jeg har lest at de ikke har slikt dybde syn som vi mennesker har. Om en liten vannpytt er bare 2 cm.dyp så skjønner ikke hesten at den ikke er mange meter dyp. Den er selvfølgelig redd for å drukne. Derfor handler det om å skape tillitt mellom deg som rytter og fremstå som en trygg og pålitelig leder ovenfor hesten. Det som er viktig er at om du leier så må ikke du hoppe over bekken. For da er det virkelig farlig. Hvis lederen i flokken (som jo skal være deg) viker unna ved å tråkke eller hoppe over vannet/bekken/vannpytten el. bekrefter du bare hens frykt om at det ER farlig. Begynn hjemme på gården med å leie hesten over presseninger som etter hvert kan fylles med vann. Få hesten til å stole på deg, selv anbefaler jeg å bruke NH trening. Start helt fra scratch og bygg opp tillits båndet. Bare et tips men er jo verd et forsøk. Lykke til Mvh. Annette og dyra på Skogli stallen
FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.