hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - FEI- seminar om "rollkur"
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 FEI- seminar om "rollkur"
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 02/02/2006 :  18:13:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Les mer her:

http://www.horsesport.org/D/d_01_01.lasso

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 02/02/2006 :  19:49:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm... Denne artikkelen sa ikke mye.
Men:
Kopi av melding:
the meeting reached the preliminary conclusion that, when applied by skilled trainers, there was no scientific evidence that this training method was abusive to the horse. There was clearly none evidence that structural damage is created by this training exercise, when used in the right way by expert riders.

Det er ikke først og fremst strukturskadene (som jeg tolker som skjelettet) jeg er bekymret for, men hva rollkuren gjør med muskler, ligamenter, psyke, balanse og gangartene til hesten.
Litt av en gjeng som har vært samlet. Sjef Jansen og Gerd Heuschman på samme bilde hadde ikke jeg trodd at jeg skulle få se

edit for leif

Renate

Redigert av - Ildfuglen den 02/02/2006 20:27:27 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 02/02/2006 :  19:58:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tolket det for å være en midlertidig bestemmelse da de også skriver dette angående videre undersøkelser:

Next steps:
- a more detailed definition of what is to be considered as abuse is required, e.g. stress factors, pain or discomfort.
- Education of stewards to identify possible abuse and misuse of this technique, which is not restricted to dressage.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Kristin_og_Tiril

» VIP

Norway

Skrevet - 02/02/2006 :  20:02:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristin_og_Tiril  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristin_og_Tiril  Svar med kopi av melding
Syns ikke det er riktig å trene hestene på denne måten. Hestene går fullstendig bak loddplan,og jeg kan bare ikke se noe positivt ved å ri de i en så unaturlig og veldig lav form?

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=1127

- de som sier at lykke ikke kan kjøpes for penger,har aldri hatt hest
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 02/02/2006 :  20:26:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg tolket det for å være en midlertidig bestemmelse da de også skriver dette angående videre undersøkelser:

Next steps:
- a more detailed definition of what is to be considered as abuse is required, e.g. stress factors, pain or discomfort.
- Education of stewards to identify possible abuse and misuse of this technique, which is not restricted to dressage.

Opprinnelig postet av Horton & Renate

Ja, det gjorde jeg også, og det blir interessant å se hva det blir til. Håper de offentliggjør hvordan de kommer frem til resultatene også.
Det har jo tidligere blitt nevnt at Sverige(?) skal forske på rollkuren, eller "hyperflexion of the neck", som det vist nå heter.
Vet noen hva som skal til for at en forskning skal gjelde?
Mener å ha lest at på mennesker må minst 800 mennesker være med på forsøket dersom det skal bli godkjent. Noen som vet hvor mange hester det må forskes på?
En annet spørsmål er "hvem" som skal bestemme hvem som er flinke nok til å bruke rollkur. Eller stilt på en annen måte: hvordan vet man at man er flink nok?

Renate
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 02/02/2006 :  20:51:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Ja, det gjorde jeg også, og det blir interessant å se hva det blir til. Håper de offentliggjør hvordan de kommer frem til resultatene også.
Det har jo tidligere blitt nevnt at Sverige(?) skal forske på rollkuren, eller "hyperflexion of the neck", som det vist nå heter.
Vet noen hva som skal til for at en forskning skal gjelde?
Mener å ha lest at på mennesker må minst 800 mennesker være med på forsøketdersom det skal bli godkjent. Noen som vet hvor mange hester det må forskes på?
En annet spørsmål er "hvem" som skal bestemme hvem som er flinke nok til å bruke rollkur. Eller stilt på en annen måte: hvordan vet man at man er flink nok?

Opprinnelig postet av Ildfuglen

Om forskning: Hvor mange forsøkspersoner (eller dyr) som må være med avhenger helt av formålet med undersøkelsen og hvilke tester en ønsker å gjennomføre. Akkurat tallet 800 kan vel kanskje stemme hvis det er snakk om en spørreundersøkelse I NORGE (forå få et representativt utvalg av befolknigen) , men igjen er dette avhengig av den populasjonen man ønsker å si noe om.

Jeg lærte på skolen at for å undersøke en helt enkel kvantitativ forskning så må en hvertfalll ha over 10-15 stk
Men det er klart, prediksjonsverdien og valiidteten øker betraktelig med antall forsøkspersoner (dyr), og hvis en vil ha signifikante resultater (p-verdier) så lønner det seg å ha fler.

Jeg syntes forøvrig det var et interessant spørsmål FEI nå skal ta stilling til, nemlig opplæring av tekninsk personell, stewarder, for å kunne bedømme hva som er "riktlig" og "gal" bruk av rollkür hvis en nå skulle finne ut at dette ikke skader hesten på noe vis. Et annet interessant spørsmål er jo også hvem som kan bedrive denne treningsmetoden generellt. Når er man evt flink nok til å ta i bruk rollkür? Kanskje litt på samme nivået som i dag; når er man flink nok til å ri med kandar...Bare noen tanker her, det vil bli spennende å følge denne diskusjonen videre.

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 02/02/2006 20:53:58 Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 02/02/2006 :  20:58:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Om forskning: Hvor mange forsøkspersoner (eller dyr) som må være med avhenger helt av formålet med undersøkelsen og hvilke tester en ønsker å gjennomføre. Akkurat tallet 800 kan vel kanskje stemme hvis det er snakk om en spørreundersøkelse I NORGE (forå få et representativt utvalg av befolknigen) , men igjen er dette avhengig av den populasjonen man ønsker å si noe om.

Jeg lærte på skolen at for å undersøke en helt enkel kvantitativ forskning så må en hvertfalll ha over 10-15 stk
Men det er klart, prediksjonsverdien og valiidteten øker betraktelig med antall forsøkspersoner (dyr), og hvis en vil ha signifikante resultater (p-verdier) så lønner det seg å ha fler.

Opprinnelig postet av christine26.

Takk for oppklaringen. Men hva med medisinsk/fysiologisk forskning? Er det ikke noen minstekrav der?

Renate
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 02/02/2006 :  21:48:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Ser at mange snakker om lav form. Av bilder jeg har sett synes jeg det ser ut som en høy form, med altfor mye bøy på halsen. Derfor klarer jeg heller ikke se hva som er bra med det. Ikke strekker de ryggen, og de går bak loddplan.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 02/02/2006 :  23:22:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Takk for oppklaringen. Men hva med medisinsk/fysiologisk forskning? Er det ikke noen minstekrav der?

Opprinnelig postet av Ildfuglen

Jeg er selv utdannet innefor lignende fagfelt, og jeg tror ikke det er noen spesielle regler for forskning avhengig av felt en velger å studere :)
Det en ønsker å finne ut her er jo å rollkur påvirker hesten på en del parametre, altså om det er noen forskjell mellom de hestene som trenes med rollkur og de som ikke gjør det, mht en del ting slik som fysikk, skader osv.
Metoden her er ikke anderledes enn om man sammenligner to grupper mennesker som bruker / ikke bruker en type krem og ser om det er noen effekt på huden ;) (dårlig eksempel da men).

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 03/02/2006 :  16:25:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Denne siden : http://www.sustainabledressage.com/index.php
anbefales helhjertet om man leser litt engelsk og ikke har noe imot å grave seg litt ned i stoffet.

Om en ikke finner det man trenger her for ikke å anse "rollkur" for fysisk og psykisk skadelig for hesten vet jeg ikke hvor man skal lete.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 03/02/2006 :  17:08:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kan noen gi denne linken til FEI folka???
Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.