hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - info om skimmelkreft
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 info om skimmelkreft
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Itago

» VIP

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  15:33:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
har fått vite att den søte ponnisen min har fått skimmelkreft... vil vite så mye som mulig om det så jeg lurte på om noen her ute har noe erfaring med det

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  19:48:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Har ikke så mye erfaring med det, men vi har en hest på stallen som har det. Det er ikke noe som plager den eller hindrer den på noen måte. Ikke noe skummelt heller. Så det eneste vi ser på den er at den har (fælt å si det men) klumper i rumpa. Ser ikke så veldig deilig ut, men for henne er det ikke noe problem. Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  21:33:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Jeg har en del erfaring med med skimmelkreft, da en hest på stallen har det.

Quotet fra hest.no
Kopi av melding:
Det er sant at skimler er mer utsatt for en type kreft som kalles malignt melanom. Dette viser seg som kuler i huden, oftest rundt halen og rundt analåpningen og kjønnsorganene hos hopper. I tillegg har disse hestene oftest mange kuler innvendig i tarmsystemet som man ikke kan se utenfra, men som kan skape problemer i form av forstoppelse. Hestene kan også ha kuler andre steder på kroppen.

Det er faktisk 50% av alle skimler over 15 år som har utviklet slike melanomer, men kun de aller færreste har problemer med det. Dersom hesten får problemer er det oftest i form av kolikk pga forstoppelse, men det kan også bli problemer hvis kulene kommer på steder der de er i veien for andre organer, eller sal/hodelag.

Jeg ville ikke latt være å kjøpe en skimmel hvis redselen for melanomer var det eneste som stod i veien. Om hesten har utviklet melanomer før du kjøper den, bør du ta det nøye med i vurderingen når du kjøper hesten, men som nevnt er det langt fra alle som får problemer selv om de har sykdommen, og hestene dør heller MED kulene enn AV dem. Jeg har selv en 16 år gammel skimmel som har hatt melanomer siden hun var 4-5 år gammel, og aldri hatt problemer med det, selv om noen av kulene begynner å bli ganske store nå. Sannsynlig vis lever hun i 10 år til med dem! (men det finnes jo ingen garanti...)

Det finnes ingen behandling som helbreder sykdommen. Om en kul sitter i veien for f.eks hodelaget kan den greit fjernes, men det er umulig å fjerne alle kulene fordi det sannsynligvis vil finnes flere kuler inni hesten enn utenpå, og de vil være bortimot umulige å oppdage, og trolig enda værre å fjerne.

Mine erfaringe er gode. Hesten som har det er 23 år gammel, og holder seg godt og ser generelt veldig bra ut. Hun går på tabletter 3 ganger om dagen, men ellers har vi ikke merket noe til det

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 03/02/2006 :  17:20:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Har ikke hørt om skimmelkreft før. Høres yt som godarta svulster/kuler da. Siden hestene lever fint med disse kulene. Er skimmelkreft bare et navn som brukes på folkemunne, eller er det den medisinske "terminologien" det kommer fra?
Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Itago

» VIP

Norway

Skrevet - 06/02/2006 :  20:49:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for svar alle sammen hesten min har da ond artede svultster i hode så dersom den medisinen han har begynnt på nå ikke virker vil han dø av den men krysser fingrene forn att det skal bli bedre...jeg veit selvsakt alt det jeg trenger å vite men synes det var litt greit og høre med andre her inne og hvilket syn\erfaring de har med emnet....håper på enda flere svarhehe Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 07/02/2006 :  11:55:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har ikke hørt om skimmelkreft før. Høres yt som godarta svulster/kuler da. Siden hestene lever fint med disse kulene. Er skimmelkreft bare et navn som brukes på folkemunne, eller er det den medisinske "terminologien" det kommer fra?

Opprinnelig postet av carambee

Kreften er ondartet og det finnes ingen kur mot det annet enn tabletter for å holde det i sjakk. Navnet skimmelkreft kommer av at kreften rammer så mye som 50 % av alle skimler over 15 år. Det korrekte navnet er Malignt melanom. D

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

filur 5

» VIP

Skrevet - 11/02/2006 :  10:48:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
hjelp.. dyret mitt blir 15 i år, også er han skimmel Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 11/02/2006 :  13:26:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enda mer hjelp, jeg har tre skimmler.
Heldigvis er alle relativt unge, blir 10, 9 og fem år i år. Ingen kuler så langt.
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 13/02/2006 :  10:18:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Okej, tabletter som holder det i sjakk. Da er jeg med.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 13/02/2006 :  15:15:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
malign melanom, r ikke det føflekk kreft?? på menesker altså?. da tyder det jo på at det er ondartet. Malign betyr dette på latin (eller mal..ja ja) snakka med en som hadde sett på en andalusier med dette og leste litt om det. ble litt sjokka over så mange skimler som fikk det. Bra hvis det kan holdes nede. Lykke til. Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 13/02/2006 :  19:48:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Kreften er ondartet, ja, men de fleste hester dør med det og ikke av det. Det farlige er forstoppelse og kolikk pga. alle kulene innvendig.

VerIng

Skrevet - 14/02/2006 :  08:28:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde ikke svulstene vært ondartet hadde det heller ikke blitt kalt for skimmelkreft. Jeg har kjent flere skimmler som har vært fulle av slike kuler men ingen av dem har gått på tabletter. Alle har levd til de ble gamle og avlivet av andre grunner, men to av dem var mye plaget av kolikk. Tror ikke eierne visste at det kunne ha en sammenheng. Gå til toppen av siden

Itago

» VIP

Norway

Skrevet - 14/02/2006 :  21:37:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten min kommer til å bli kvalt hvis tabelletene jeg har fått ikke virker.... Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.