hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvordan velge hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 hvordan velge hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

lucky june

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  13:37:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg er usikker på hva jeg skal gjøre og håper på råd.

jeg foretrekker dressur, men har ikke tilgang til ridehus el skikkelig bane. turmulighetene derimot er fantastiske!
hesten min er en knall turhest, men dressur er nok ikke hennes beste side...

skal jeg bruke 3 ganger så mye tid på henne for å få fram en brukbar dressurhest, evt holde meg til turridning eller skal jeg selge henne og satse på en mer egnet hest?

det som gjør at jeg er så usikker er som jeg nevnte, treningsforholdene, samt at jeg er jo veldig glad i hesten min, og hun har opplevd mye dritt før, som igjen gjør at hun har vanskelig for å tilpasse seg og stole på fremmede.

jeg ber selvsagt ikke om at noen skal ta avgjørelsen for meg, men noen gode råd så jeg kan veie for og imot?
jeg har litt vanskelig for å se klart i denne sammenhengen...

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~

Mari^_^

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  15:38:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Tror du hun kan bli en god dressurhest?
www.hestene.no Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  17:07:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
med mye tid og trening så kan hun bli en brukbar dressurhest, men ikke noe mer enn det. men da treningsforholdene her er heller dårlig og jeg ikke har henger til å kjøre henne til ridehus så hjelper jo ikke det på framgangen akkurat.
så for min del tror jeg ikke vi kommer til å nå så veldig mye lenger enn vi er nå...altså på ld/lc nivå

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  17:10:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Hmm, vanskelig situasjon.. Du kan ikke sette hesten ut på fòr da, og leie/låne/ha på prøve en annen hest for å se om det funker bedre?
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  17:30:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Me om du kjøper en bedre dressurhest så bør du egentlig ha et bra område for å trene med den også. Bare en liten tanke. Lykke til uansett:)
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  17:32:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
har tenkt på det men...hadde håpet hun skulle slippe å flytte så mye. og jeg foretrekker egentlig salg framfor for, av grunner som jeg ikke vil legg ut her. holder å si at det finnes så utrolig mye useriøst.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  17:45:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Uff, vanskelig situasjon. Lykke til uansett, du finner nok en løsning.
www.hestene.no
Redigert av - Mari^_^ den 31/01/2006 17:47:03 Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  18:05:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Me om du kjøper en bedre dressurhest så bør du egentlig ha et bra område for å trene med den også. Bare en liten tanke. Lykke til uansett:)

Opprinnelig postet av *Ina&Løkken*

har tenkt samme tanke jeg og
om sommeren har jeg en kjempefin bane, men her hvor jeg bor dominerer vinter og snø iallfall nov-april.
kanskje jeg bare skal være litt mindre egoistisk, sette mitt eget ønske på vent og være glad for at jeg har en snill hest som jeg kan ta med på turer i skogen/fjellet...

Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  18:42:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis det var meg som måtte velge, ville jeg valgt å beholde den hesten du har nå. Siden du ikke har så bra treningsforhold til dressurridning vil du ikke ha fullt utbytte av din evnt. nye hest. Og det er ikke sikkert at den er en like fantastisk turhest.

Skjønner situasjonen for jeg har det på samme måte selv(når det gjelder hest og baneforhold), men jeg har valgt å beholde hesten min fordi jeg er så glad i henne og fordi hun er en fantastisk turhest. Men hun er helt elendig i dressur da, hehe...

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 31/01/2006 :  19:39:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kurs hvor dere begge deltar anbefales.

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 31/01/2006 :  21:27:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Hmm, hvorfor må man ha en ridebane tilgjengelig daglig for å lage seg en dressurhest? Klart det er en stor fordel, og gjør treningen enklere, men det er ikke dermed sagt at det er umulig uten. Det er mange ting man kan gjøre på tur, like så godt som på bane, og det er mange ting som kanskje kan være like så enkle å øve inn på tur, fordi mange hester har en mer naturlig framdrift som gjør jobben enklere når de farter rundt på tur.

Det jeg alltid prøver å holde fast ved er at det skal være moro å ha hest. STortsett har man hest utfra egoistiske grunner.
Så hvis det er dressurhest du ønsker deg, og du ser en løsning i forhold til trening og sånt noe, så sitter det helt sikkert noen der ute og ønsker seg en turhest, akkurat som den du kan tilby dem. Samtidig er man jo glad i det man har, og har man ikke ambisjoner om starting etc. kan man alltid "klare seg" med det man har. De fleste hester kan lære seg en del øvelser osv.

Dette ble litt rotete..jeg vil bare fram til at jeg ikke syns din nåværende mangel på ridebane skal være det altoverskyggende argumentet...For ridebaner kan bygges tross alt..og man kan lage ridebane på jorder etc iallfall i vinterhalvåret.

Guro
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  00:16:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har ikke ambisjoner om å starte. det har jeg ikke nerver til.
vet jeg henger meg litt opp i det med treningsforhold, men det er fordi jeg syns det er litt "sløseri" å kjøpe en dyr dressurhest for å ri på tur.

hadde veterinær på henne for å få helseattest og ta bøyeprøve og det ble ikke akkurat det resultatet jeg håpet på.
så valget er nok tatt, jeg selger ikke en "syk" hest.

men takker for råd!

Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  12:48:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du ikke har planer om å starte er det jo litt "sløseri" å kjøpe en dyr dressurhest uansett igrunn.. Ville nok da beholdt den jeg har og gjort det beste ut av det - kost meg med den.. Så bøyeprøva tydligvis ikke gikk helt som planlagt, men hvis hun er frisk nok til vanlig bruk er det jo mange dressur treningsmuligheter på tur. Har ridehus hjemme, men da forholdene tillater det (legger nok lista til forhold litt høyt pga hall) jobber jeg mye dressur ute... Sjenkelvikning frem og tilbake på vei, halvparader, fordelsvendinger når vi skal snu, øke og minske trav, volter hit og dit, masse som kan gjøres ute på vanlig vei/jorde.. Dessuten så er jo litt dyp løssnø en super hjelper til ekstra ryggvirksomhet når de gjerne løfter beina litt ekstra! Krever at hesten min skal være lydig og oppføre seg tilnærmet likt på tur som på bane for at det skal bli mest mulig kontinuitet på ridningen.. (Har selvsagt noen herjeturer innimellom å, men fortsatt lydighet kreves).. Ble langt dette - men lykke til videre!
We`re just out of controll Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  19:30:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk:) det meste av det hun har lært i dressur fram til nå er lært på tur, så vi er ikke kravstore sånn. det med bane var mer hvis vi skulle satse enda litt høyere, og jeg for min egen del skulle trene på div program og sånn for moro skyld.

litt problemer med øyet og bøyeprøva gikk ikke som håpet nei, hun ga utslag på venstre bak, som hun hadde betennelse i da jeg fikk henne. er vel derfor veterinæren syns det var litt negativt, da han tror dette hadde en sammenheng.
men en super turhest har jeg da:) hun kan brukes normalt på tur og til lett dressur. ikke sprang, og det passer meg egentilg ganske bra...

Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  20:09:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så forresten at du har tilgang til bane på sommeren, så da har du jo mulighet til programtrening da! Nå veit jeg ikke helt hvem type hest du har, men med litt god vilje og trening så går jo stort sett det meste av hest program opp til LA (vanskeligste da er vel kontra og bytter) hvertfall hvis det er for hjemmebruk og ikke stevner.. En annen ting er at mange av de "orntli" dressurhestene ikke er så enkle å ri riktig og at du da bør ha tilgang til trener ellers kan de forfalle fort og da kan du fort stå på et steg bak det du gjør nå.. Så hvis du trives med hesten din og i utgangspunktet ikke har lyst å selge - kos deg med den du har og tren program til du spyr ;) og når du føler for det har du jo som du sier en super turhest!
We`re just out of controll Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  20:32:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
trener har jeg når jeg trenger det. tror nok ikke jeg kommer til å trene kaldblodsen min opp til LA. viljen hennes holder ikke så langt og da er det ikke morsomt.
og ikke vet jeg om det er det beste for beina?
veterinæren sa litt lett dressur for moro skyld...
LA blir evt med nordlandshesten, hvis den snart viser litt velvilje til å respektere andre enn seg selv.
starte nå, så kan jeg leke startklar dressurrytter når sommeren kommer:=)

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.