hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Skoa har begynnt å falle av.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Skoa har begynnt å falle av.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 27/01/2006 :  20:10:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Fne greier, siden jeg flyttet Aromayo til Bergen, har det ikke gått så bra med sko på han. Han ble skodd for 3 uker siden hjemme, han har alltid hatt supre høver, akkurat passe "konsistens". Forrige fredag mistet han plutselig den ene framskoen. Og i dag røk den andre når vi var ute og red.

Min konklusjon er rett og slett miljøforandring for høvene hans. Han er vandt til å stå i en tørr paddock. Men her står han på et stort beiteområde, som desverre er blitt noe gjørmete og blaut etter all regnet. Dog, hestene har et område som er dekket med grus. Men det sier jo seg selv at Aromayo ikke har ro nok i sjelen til å stå der hele dagen!

Så nå kommer jeg til å begynne med biotin, eventuelt urter/seaweed. Men innen de virker, må han jo skos. Forrige gang trødde han av seg litt av hoven også, så for å få på sko, måtte han gå ned en str. i framskoa.

Regner med at det er mest gunstig at framhøvene har lik str. Heldigvis ble ikke den ene framhoven hans så veldig liten selvom han måte ned en str. Han har blitt skodd siden juli, og da han første gang ble skodd, hadde han samme sko str. Men høvene har formet seg mer etter skoene, og gått litt ut.

Hva tror dere, bør dette også gjøres med den andre hoven? Gå ned en str.? Noen andre tips?
Er desverre ikke noen tørre paddocker å sette han i heller..

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina

*Varg*

» VIP

Norway

Skrevet - 28/01/2006 :  00:40:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Varg*  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Varg*  Svar med kopi av melding
Hovene har sikkert blitt mykere i konsistensen siden han går mer i vått underlag enn tidligere, men at han tråkker av seg skoa pga det høres litt rart ut, hvis det ikke skjer ute på beite da.
Han bør uansett ikke gå med to forskjellige størrelser på frambeina og han bør i allefall ikke gå med en sko som er for liten, for hoven former seg etter skoa (men det er jo mulig at han i utgangspunktet var skodd med for store sko).
Skaff deg en flink hovslager, for han vil se hvilken størrelse han må ha i sko og sko han deretter, og så kan du spørre han med det samme om hva du skal gjøre med det at han har begynt å tråkke av seg skoa.

www.soyset.com
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 28/01/2006 :  10:47:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Desverre er det ganske vanlig at skoene henger igjen og blir revet av når hestene tråkker i sorpe..
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 28/01/2006 :  13:00:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
hmm...

Som Tone skriver, så er det godt mulig at skoene har hengt igjen.. Det kan også hende at han f.eks har kilt hoven mellom noe, og det har hjulpet på å få av skoen. Men dette var jo den første skoen.

Den andre som han mistet i går, mistet han helt uten videre på ridebanen! Har vært litt obs på høvene hans siden den forrige helt uten videre gikk av, men ingen av de andre skoene virket løse. De satt bomfast!

Jeg er ikke helt sikker, men jeg syns kanskje at han var litt for vid fra før av. Nå er han uansett tilbake til den samme str. som han hadde da han ble skodd for første gang forrige sommer.

Problemet var at han måtte ned en str. i sko, pga. han hadde tråkket av en del av hoven, så det hadde ikke blitt noe å ta taki for skoen i tilfelle. Hovslageren sa vertfall at han måtte nok ikke skjæres noe særlig neste gang, for hoven ble litt for kort.

En annen ting er at jeg lurer på om snøsålene kan spille en liten rolle også? Det er jo ikke bra for hesten å gå med såler i lengden, men så hadde han jo kun gått med de i 3 uker også..

Nei, dette var ikke noe gøy.. :(

edit for å legge til at jeg har et bilde av høvene fra forrige uke, før han mistet framskoene. Men det er ikke så veldig bra, men kanskje dere ser om de virker for vide eller ei. Han hadde vertfall 1 i framsko før, mens nå har han 0.

http://vip.hestemarked.no/galleri.asp?ID=54&galleri=show&side=128

Anne, Spot & Gina

Redigert av - AnneSpotGinaOgHuldra den 28/01/2006 13:03:43 Gå til toppen av siden

*Varg*

» VIP

Norway

Skrevet - 28/01/2006 :  18:04:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Varg*  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Varg*  Svar med kopi av melding
Er veldig vanskelig å se ut i fra bildene, men på noen av dem kan det se ut som at skoen stikker ut en del bak på framhovene. De skal stikke ut litt, men blir det for mye så er det fort at de tråkker av seg skoene. Så det kan hende at han bør ha 0 sko, men er vanskelig å si noe om det uten å se hovene.

www.soyset.com
Gå til toppen av siden

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 29/01/2006 :  10:37:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er viktig å huske på at en framhov skal være ganske rund i forhold til en bakhov, dette fordi det er her hesten har størst belastning. Det er derfor det er laget framsko og baksko.
Framskoen er rund, bakskoen noe smalere og mer "avlang."
Jeg synes personlig det høres veldig feil ut å gå ned en str på skoa. Dersom han har mistet noe av hoven, burde han ha vært skodd på samme måte som før, med skoen på samme sted som den lå der den "gamle" hoven var, altså litt på utsiden av hoven. Dette for at benet fortsatt får den samme vinklingen og belastningen og for at hoven skal ha mulighet til å vokse ut igjen. Dersom det er mye hov som er borte, får man legge ut litt av gangen for å minske muligheten til at hesten trår av seg skoen. Risikoen for at det skjer blir jo vesentlig større i denne perioden, derfor må man trene ol, deretter.
Det er skoen som skal formes etter hoven og ikke omvendt!!!
Prøv å gå ned en str i sko selv, det er ikke særlig behagelig!
Få en profesjonell hovslager til å se på hesten din, det er en kjennsgjerning at de fleste feilskodde hester er skodd for trangt.
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 29/01/2006 :  12:27:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Er kun en hovslager med fagbrev som skor i bergen, men han skulle sko en hest på stallen i morgen. Så kanskje jeg kan få han til å se over høvene hans da, men han skor visst kun faste hester..

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 29/01/2006 :  17:08:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er enig med rex her om å sko for trangt og at det er skoen som skal formes etter hoven Hvis hesten river med litt hov når skoene rives av så er det sømmene som er slått i feil Er sømmene slått riktig i så skal de ikke ta med seg noe hov...
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

DeeDee

» VIP

Skrevet - 29/01/2006 :  19:03:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis hesten river med litt hov når skoene rives av så er det sømmene som er slått i feil Er sømmene slått riktig i så skal de ikke ta med seg noe hov...

Opprinnelig postet av Molly

Hmm er ikke enig i det.Eg har drevet med hest i over ti år,og har vært borti en del hester og forskjellige hovslagere på min vei.Og eg tror ikke eg har sett en ENESTE hest som har revet av seg skoen "perfekt",dvs uten å rive av en flik eller bit av hov-veggen fordi sømmene blir røsket ut.
De fungerer jo som mothaker for å holde selve skoen på plass,og når de blir revet ut med makt så sier det seg selv at det er stor fare for at litt hov følger med.
Kvaliteten på hoven har masse å si i denne saken!!
Om det følger med litt hov når hesten røsker av seg skoen,så vil eg ikke skylde dette på dårlig hovslagerarbeid hvertfall..Da har visst alle hovslagere eg har brukt/kjent skodd feil da...
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 29/01/2006 :  20:24:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er enig med rex her om å sko for trangt og at det er skoen som skal formes etter hoven Hvis hesten river med litt hov når skoene rives av så er det sømmene som er slått i feil Er sømmene slått riktig i så skal de ikke ta med seg noe hov...

Opprinnelig postet av Molly

Saken er at det var ikke sømmene som dro med seg små stykker av hoven, det har han klart selv når han har stått på beite.

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 30/01/2006 :  11:02:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Skjedde det noe for mellom 6 og 12 mnd siden som kan ha innvirkning på hovkvaliteten? Skifte av fôr? Ble ikke denne hesten skodd for første gang for omtrent så lenge siden? Gå til toppen av siden

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 30/01/2006 :  13:27:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tittet på bildet du har av framhøvene hans, det er ikke så lett å se siden det ene benet står litt bak det andre.
Men det ser nå litt trangt ut? Har ikke hoven begynt å vokse ut over skoen alt? Etter 3 uker? Virker ikke helt bra...
Ellers ser det jo ut som at høvene er bra, synes ikke den uten sko var noe uvanlig flisete, noe blir det jo som regel når de trår av seg en sko.
Vet om et fint stoff som herder høvene, det smøres på akuratt som hovolje og heter Keratex.
Man bør alltid være oppmerksom dersom hesten går opp eller ned en størrelse i sko, men det er jo forskjellige skotyper også som ikke har "like" nummere. En levrandør kan ha sko størrelse nr 3. men denne størrelsen hos en annen levrandør er tilsvarende like stor men her er det størrelse nr 2....
Prøv å få hovslageren til å se på hesten din, hvis han mener han er for trang hadde jeg tatt av skoen omgående...
Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 30/01/2006 :  13:53:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Hei.

Hvis det blir forskjell på str. på skoene og hovslageren din er utdannet med fagbrev, så vil jeg tro at han vet hvordan han støper opp hoven. Da kan han støpe hoven opp slik at den blir lik den andre og du kan bruke samme sko str. Støpet het Bond-N Flex. De fleste hesteutstyrsbutikker på landets totobaner har nok Bond-N Flex inne, samt andre produkter til samme formål. Støpet her blir gråhvit når det stivner, men nå har det kommet gjennomsiktig støp og...så hør med hovslager om dette. Lykke til.

Vil samtidig anbefale deg urtene fra Hilton Herbs, Seaweed. Har brukt de selv og nå tåler kaldblodsen å gå i gjørme og leire etter årstidene uten å miste sko!! Så kjøp urtene og du vil trolig slippe mer skoproblemer.

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  14:32:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Hoppa mi tråkket av seg skoene med en gang det ble litt bløtt ute..

Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  15:29:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Hva med å la hesten di få gå uten sko en periode. Hesten min mista også framskoa gang på gang, og hadde litt tørre høver.
Nå har han vært barfot i 3 mnd, og hovene er blitt mye bedre

Beate & Alger Gå til toppen av siden

Lisa_Råket

» VIP

Skrevet - 05/02/2006 :  22:24:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig me deg akkurat der ja,vi hadde en hest for 3 år siden som fikk så dårlige hover at sko ville ikke sitte på,så vi prøvde hesten barfot med regelmessig barfot-trim,å i dag har hesten pluss alle de andre hestene på stallen stainharde sunne hover som ikke har sett en sko på en go stund kan en si:) Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.