hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Rideleir/rideskole
 argh! ******* ridelaere!

MERK: Du må være registrert for å kunne sende et svar.
For å registrere, klikk her . Registrering er gratis!

Skjermstørrelse:
Brukernavn:
Passord:
Format modus:
Format: FetKursivUnderstreketGjennomstrek VenstrejustérSentrertHøyrejustér Horisontal linje Sett inn linkSett inn e-postSett inn bilde Sett inn kodeSett inn sitatSett inn liste
   
Melding:

* HTML er AV
* Forumkode er PÅ
Smileys
smil [:)] stort smil [:D] cool [8D] rødme [:I]
tunge [:P] ond [):] blink [;)] klovn [:o)]
sort øye [B)] åtter [8] rynke [:(] sjenert [8)]
sjokkert [:0] sur [:(!] død [xx(] søvnig [|)]
kyss [:X] godkjent [^] mislike [V] spørsmål [?]

  Kryss av her for å inkludere signatur fra din profil.
    

E M N E      H I S T O R I K K
Beauty Postet - 29/03/2003 : 10:54:54
Naa er jeg bare drita lei(unnskyld spraaket) at ridelaererene for tiden! Jeg har vaert paa mange rideskoler rundt i landet, og det er ALTFOR MYE daarlige instruksjon der! Jeg skal komme med noen eksempler:

Ridelaerere som oppfordrer elevene sine til aa bruke pisken som straff! Dette er HELT feil. Spesielt naar jeg ser at det er rytteren sin feil. For eksempel: EN nybegynner sitter og drar i tooylene forann hindret saa hesten staar og gaper. Hesten senker selvfoolgelig farten(det er jo det den faar brutal beskjed om!) og klarer derfor ikke aa hoppe. Ridelaereren sier at dette er en dritt hest, og ber rytteren om aa piske hesten hardt. Rytteren vil ikke, men saa kommer ridelaereren bort til hest og gir hesten en kjempe smekk saa hesten hopper unna. Da napper ridelaereren hesten i munnen og slaar den igjen. Saa forteller ofte ridelaereren rytteren at "hesten kjenner det ikke..." men fakta er at HESTER HAR MYE MER SENSETIV HUD ENNOSS! De kan kjenne en liten flue paa rompa! Hoores dette kjent ut? Protester, og hvis de ikke tar deg alvorlig, BYTT rideskole og "baksnakk" rideskolen. Hoores drastisk ut, men det er den letteste maaten aa bli kvitt de daarlige rideskolene i landet.



Dette er noe jeg opplevde for en stund siden. Jeg var hadde for-hesten oppstallet paa en rideleir. Hesten er bare 5aar, og en traver. Han er ganske skvetten. De foorste jeg saa da jeg kom ned i stallen om morgenen, var at stalljenta som mookka slo hesten min med greipet fordi han skvatt av en gravemaskin som var utenfor. Hesten min ble selvfoolgelig livredd, og steilet. Da slo hun han igjen. Jeg ble ordentlig sur, og ba hun om aa gaa. Jeg kunne mookke selv... Jeg strevde med aa roe ned min stakkars hest imens hun mumlet noen ord om dritt hesten min som ikke har respekt for mennesker! Jeg gikk saa over til min ridetime. Stallen hadde rykte for aa ha gode instruktoorer. Hesten min som er en ung traver har ikke laert aa hoppe enda, han er ikke sterk nok. Jeg hadde litt problemer med aa faa han til aa gaa forpartsvendinger. Han skjoonte det ikke helt. Ridelaereren ville proove, hun hadde vist mye erfaring med slikt. Jeg lot hun proove, men fikk skjokk da hun slet i tooylene og pisket han naar han rygget, og akkurat naar jeg gikk mot hesten min paa graaten for aa be henne gaa av, stakk hesten min. Han bukket, og ridelaereren falt av. Hesten har forresten aldri gjort noe slikt med meg... Og saa slo hun han igjen... Naa graat jeg. Jeg tok hesten min og gikk. Da jeg spurte om en annen ridelaerer, fikk jeg det. Men desverre hadde jeg forstuet ankelen min(jeg falt i skogen..) og treneren min skulle vaere snill og ri hesten for meg. Jeg satt paa rommet da venninen min kom inn. Hun sa "kom og se paa hesten din"! Da haltet jeg meg bort til banen. Han var helt svett og haltet, men hun fortsatte aa jobbe han videre. Jeg var ikke i stand til aa gaa, men vennninen min fikk stoppet ridelaereren til aa hoppe av. Den eneste unnskyldningen hun hadde var "Det er hans egen feil, hvis han river hinderet, faar han kjenne det!". JEG HADDE SAGT TIL RIDELAEREREN AT HESTEN MIN VAR UNG OG HADDE IKKE KOMMET LANGT I OMSKOLERINGEN. JEG BA HUN OM AA RI ROLIG DRESSUR!!!!!

Dette er bare helt tragisk! Naa sliter jeg fortsatt med en hest som er redd for hinder, greip og skvetter mer enn foor. Han har heldigvis ikke en hevelse i beinet lenger, og halter ikke, men dette har blitt mye jobb og penger... Denne hendelsen skjedde paa en stall i nord, tror den er nedlagt naa...

Noen steder jeg har sett mye daarlig undervisning og misshandling:
-Tanum
-DALBO(her er det ikke undervisning, men hesteierene her er ikke til aa tro!!!)
-Oostern gaard
-Stall-K
og det er flere staller, men jeg husker ikke hva de heter, bare hvor de er... En i Gudbrandsdalen er ihvertfall helt forferdelig!


Er det noen som har opplevd lignende!! Dette er virkelig forferdelig! Tar i mot kommentarer og tips...

Jeg har forresten ridd i 7aar, vaert i heste miljooet hele mitt liv, og har bare sett EN god rideskole, men den er nedlagt naa desverre. Denne laa i Baerum, og det var her jeg laerte aa ri...
13   S E N E S T E      S V A R    (Siste først)
karro Postet - 19/08/2003 : 15:05:44
hei, cathy, så fint at du skriver til alle at jeg kan så mye mindre enn deg deg!! toppen det asa;)jeg skal kanjse begynne med å være i stallen 6 dager i uka. skal ha en ordentlig lekse dag.. en dag på øster, to dager for fryggvinn på for, og være heste passer for monica to dager i uka. men du begynte jo ikke på en rideskole, da kalles ble lagt ned så fikk du fryggvin på for da..foresten kom inn på stabæk!! kjempe stille klasse. sånn 10 jenter som er hekta på hest der, kom i samme klasse som monica!!mandag og tirsdag skal vi bare ut i skogen dele dagene.. og holde på med husdyr og hetser!!! det som er merkelig er at katter ikke regnes som hus dyr, men hunder og kaniner ogsånn gjør det..vi må kjøpe verne støvler å kjele dress ogsånn hatt skogs arbeidere bruker ogsånn:)håper du svare. ossen har christina og camilla og vigdis og john det i malaysia nå+ er det vinter eller sommer hos dere?
Beauty Postet - 21/06/2003 : 07:10:10
vixi: Den i gudbransdalen var del av en leirskole, bare en liten stall med rundt 8 hester og noen dyr. Ikke rideskole, men en del av leirskolens program. Kanskje det var Jotunheimen eller noe, jeg husker ikke... En liten forferdelig stall i hvertfalll....
vixi Postet - 17/06/2003 : 14:35:05
Eneste "kjente" stall som driver rideskole i Gudbrandsdalen er vel Kvitfjell så vidt jeg vet. Super dyktige er de nok ikke, men jeg tror ikke de er så ille heller. Tror hestene har det bra der, i hvertfall det lille jeg har sett og hørt.

tiril Postet - 17/06/2003 : 12:38:21

hei!

må bare si meg enig med deg beauty! det er altfor mange dårlige rideinstruktører her i landet i dag!!
ikke bare på nivået, men på humøret, stemningen og holdingen til dagens ridelærere! vet om en del ridlærere som så og si skjeller ut elevene sine. elevene går gråtende ned fra hestene sine og skynder seg hjem med enda dårligere selvtillit enn det de hadde da de kom, forventningsfulle med masse sommerfugler i magen!


ta bare rideinstruktør-utdanninga på starum som eksempler; på inntaket til trinn 1 nå i høst var vist nivået på kandidatene verre en noen gang... dette sier litt!!! detter er da rideinstruktører som skal ha mye å si for hestesporten og nivået generelt i norges land.

men nå skal jeg ikke ta alle under en kam da, klart det finnes rideinstruktører som oppfyller alle krav også! men disse finner du kanskje mere av på mindre rideskoler og staller der det er mindre elever å konsentrere seg om...?

beauty; hvilken stall i gudbrandsdalen er det som ikke var noe særlig???
Krizzey Postet - 14/06/2003 : 16:03:35
uff! det er helt forferdelig!! rideskolelærere skal jo ha en god utdanning, og om de ikke klarer det 100%, burde de ikke få låv av lærerne dems å bli en godkjent instruktør!! selv synes jeg at hvis man lærer seg å ri uten kunstige hjelpere helt i starten, trenger man det alldri, men om man bruker det et par ganger bli man avhengig. det virker hvertfall som om det er riktig!!

har alldri opplevd noe sånn misshandling før, og det er jeg jammen glad for også! og jeg er helt enige om at hvis ingen går på de dårlige rideskolene, blir det ingen dårlige rideskoler!

kristina
Beauty Postet - 21/04/2003 : 07:32:16
Amayan:
Jeg bor naa i utlandet, ganske langt unna: Malaysia! Her har jeg hesten min paa en stall som heter Bukit Kiara. Jeg liker IKKE rideskolen her heller, men disse folka har i hvertfall NOEN fine trenere! Jeg rir ikke i rideskolen, men for privatinstruktoor. Det er kjempe fint, og jeg laerer mye! Men rideskolen her er ikke noe saerlig heller...
amayan Postet - 20/04/2003 : 22:02:44
jeg synes det hørtes helt forferdelig ut jeg da! tenk å behandle hestene slik???
jeg kan kanskje bruke litt mye muskelkraft iblant, men det gir jeg meg fort med. det trengs jo ikke, men det er gammel vane..

beauty: hvor har du hesten din?

Beauty Postet - 20/04/2003 : 09:20:03
Hei, fint at folk svarer... Fikk en del spoorsmaal tilbake, her er mine svar:

Hvilken rideskole var det som var saa bra i Bearum?
Kalles, men den er desverre lagt ned, pga mangel paa plass! Den siste vinteren der var nok ikke den beste, men det var grunnet daarlig ookonomi, troobbel med kommunen og slik... nedleggelse eventuelt kommunens avgjoorelse, for Kalle ville det beste for sine hester, og han kunne ikke muligenst ha tid til aa holde til i to forskjellige staller, og ta vare paa hestene sine!


Oostern har jeg sett hester paa alt for smaa spilt, ryttere som haandterer hester med muskelkraft i stedet for tilitt og taalmodighet. Kan ikke si at man laerer mye der, greit nok nybegynnerkurs, fint med teori og slik, men det med ridningen: Min vennine og jeg kom fra samme stall med samme erfaring, men fortsatte i to forskjellige rideskoler. Hun kan ikke en gang halvparten av det jeg kan(ikke for aa skryte, jeg er INGEN VERDENSMESTER!), og hun har gaatt paa oostern. Paa ridetimen galopperte hun, travet, skrittet og red volter. Det var det. Og det kunne vi da frafoor, det boor ikke ENGANG ta 3aar aa laere dette!
Jade Postet - 17/04/2003 : 13:32:40
Ja, det er mye elendige instruktører rundt omkring! Noen ganger kommer jeg til stallen jeg red på før jeg fikk egen hest, og først nå ser jeg hvor elendig man lærer der! Spesielt på ponnikursene... Rytterene sitter og drar hesten i munnen for å klare og "ri lett" ( dvs reise seg en meter over setet, få beina laaangt fram, og så dumpe hardt ned i setet igjen, i en sal som ligger oppe hestens nakke (omtrent) ). Og når hesten stopper, kommer dielæreren go sier at de skal sparke så hesten ikke gjør det igjen. Eller bruke pisken. Eller rykk hesten hardt i munnen så den lærer å oppføre seg. De som rir på hestekursene, lærer å sage hesten ned på tøylen. Noen er flinke og klarer å få hesten til å gå i fin form, men det er ikke ridelærerens fortjeneste! Før var det mange bra rideinstruktører på stedet, men nå er det ingen der lenger som jeg synes duger...

lille_troll Postet - 14/04/2003 : 18:59:32
Hei!
siden det var din hest ville jeg sagt klart i fra om at dette var en unghest og ri deretter!
Jeg er enig at disse ridelærerne ikke var helt gode heller!
Jeg har sett hvordan det var på tanum. Alle mine venner sier at det er helt forferdelig der. Hestene står med sal på fra kl 15.30-21.00. (helt tragisk!) undervisningen er ikke bra! hestene blir jaget over hinderne og det samme blir rytterne. dette er ikke det verste, men jeg liker ikke å baksnakke her på nettet. hvem som helst kan lese det og misforstå. Hvis du vil snakke med meg er mailen min: henriette_55@hotmail.com
hvem på stall-k hadde du som ridelærer?
Er det kalles rideskole du mener? den som du likte deg så godt på?

håper på svar!
*Tellus og Sumo på nye eventyr* Postet - 14/04/2003 : 14:59:12
hei

syntes d hadde ett ganske interesant innlegg men må nokk si meg uenig i noe av dt!!! hvis dt er østern brug d mener er jeg helt uenig!!!! har gått på den rideskolen i 6 år men har nå privattimer på en aenn stall!! østern er en bra rideskole!! ridelærererne er greie! har ikke hatt EN dårlig ridelærer der.... lærte også så mye dt går ann og lære på en rideskole! det at de slår hesten er også litt feil hadde de mishandlet hesten hadde de ikke fått lov til og drive en rideskole. syntes heller ikke d skal oppfordre folk til og baksnakke rideskoler man har hver sin smak og så lenge hestene ikke lider er friske og raske og får nokk med mat, hvile og fred og ro syntes jg ikke d skal nevne rideskolene med navndet kan faktisk ha konsekvenser for driften av rideskolen............ og en ting til hvilken rideskole i bærum var det som var så bra? hadde bare vårt litt gøy og vite. klemz sanna
amayan Postet - 11/04/2003 : 18:45:21
har vært borti forferdelige kunstløp-lærere da... men han som trener sprang på tune ridesenter, er veldig flink. får mye ut av timene. han er dansk, og heter tommy lundby. trener det tyske landslaget (men jeg trur han har slutta nå) han er ikke sånn at du skal bruke pisk eller noe sånt, og det er nesten aldri hesten sin skyld i at det går dårlig. alltid rytteren. så jeg synes han er veldig fin, lærer meg hvordan jeg skal gjøre ting og sånn. har litt problemer med å skjønne språket da..

tabrathe Postet - 01/04/2003 : 18:30:13
Tro heldigvis aldri jeg har vært borti sånne ridelærere... Jeg skjønner godt at du blir frustrert. Husk på at du alltid har rett til å si NEI, når noen gjør ting med hesten din som du ikke ønsker. Si klart i fra at slik vil jeg ikke at min hest skal behandles, og at han ikke er vandt til slik hardhendt håndtering.
Hesten min sto på en stall en stund, en dag brøyt han seg ut. Han ville ha grønnt gress og ville ikke la seg fange. Hun som hadde stallvakt ble sint og når hun endelig fikk tak i ham banket hun ham med et leietau. Hesten min ble redd og rev seg løs, da var han enda vanskeligere å fange og når hun fikk tak i ham, ga hun ham en ny omgang. Til kom heldigvis ei av de andre jentene i stallen og fanget ham. Da slapp han mer bank.
Etterpå hadde jeg masse problemer med å fange ham hvis han kom seg løs. Han hadde lært seg at han fikk bank hvis han lot seg fange.


 Image Forum 2001 This page was generated in 0,12 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.