hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Fra lett C til lett B....

MERK: Du må være registrert for å kunne sende et svar.
For å registrere, klikk her . Registrering er gratis!

Skjermstørrelse:
Brukernavn:
Passord:
Format modus:
Format: FetKursivUnderstreketGjennomstrek VenstrejustérSentrertHøyrejustér Horisontal linje Sett inn linkSett inn e-postSett inn bilde Sett inn kodeSett inn sitatSett inn liste
   
Melding:

* HTML er AV
* Forumkode er PÅ
Smileys
smil [:)] stort smil [:D] cool [8D] rødme [:I]
tunge [:P] ond [):] blink [;)] klovn [:o)]
sort øye [B)] åtter [8] rynke [:(] sjenert [8)]
sjokkert [:0] sur [:(!] død [xx(] søvnig [|)]
kyss [:X] godkjent [^] mislike [V] spørsmål [?]

  Kryss av her for å inkludere signatur fra din profil.
    

E M N E      H I S T O R I K K
Horton & Renate Postet - 20/12/2004 : 18:29:55
Tar man avgjørelsen om å avansere fra lett c til lett b litt for fort?

Det er jo i lett c ikke et krav om å ha hesten på tøylen, selv om det gir en fordel. Derimot er det i lett b et krav at hesten skal være på tøylen, noe som sikkert blir for mange nykommere i lett b et stort sprang.
Burde man ikke strengt tatt holdt seg i lett c til man har en noenlunde stabil hest på tøylen?
Etter min mening tror jeg kanskje altfor mange tar for lett på det store spranget det er å gå fra lett c til lett b.
Tror nok mange ubevisst vil ødelegge for seg selv og hesten ved å avansere for tidlig. Kravet om at hesten skal gå på tøylen vil ligge i bakhodet under treninger osv, og kanskje føre til at man prøver å "tvinge" hesten på tøylen og at man dermed får en motvillig hest med stutt gange.
Det er klart det er gøy å komme seg oppover i klassene, men det burde vel strengt tatt ikke være hovedmålet ?

Veien er målet...
15   S E N E S T E      S V A R    (Siste først)
Horton & Renate Postet - 22/12/2004 : 22:09:04
Kopi av melding:
Aldersgrensene i unghestprogrammer pleier å stå i proposisjonen til den enkelte klasse. På noen av ungestprogrammene står det oppført hvilke årsklasser de er skrevet ut for. Så du må nesten sjekke hvert enkelt stevne hvilke klasser som går, og hvilke ekvipasjer de enkelte klassene er åpne for. Det kan være store variasjoner fra arrangør til arrøngør på samme program.

Uansett, lykke til med startingen!


Opprinnelig postet av Destrier



Takk for det Destrier og en god jul til deg
Destrier Postet - 22/12/2004 : 21:04:41
'om en hest bør gå på tøylen eller ikke i LC'

Dette er noe som misforstås gang på gang. Det er et krav om at hesten skal gå til ettergift (på tøylen) i LC. Hvor får dere det fra at dette ikke er 'nødvendig'?

Blir litt frustrert når jeg leser slike innlegg, da dette har blitt gjentatt gang på gang, og om man starter LC dressur, så vil jo alle øvelser hvor hesten gjennomgående ikke er til tøylen underkjennes. Men om dere ikke tror meg, så vil dere garantert finne det ut. Det med at hestene går på to spor, er vel den mest vanlige feilen å se i LC, derfor er jeg ganske nøye med å underette om at dette faktisk er et krav. Dette gjelder selvsagt mest i trav, da galoppen fra naturens side er litt 'skjev', og når det gjelder unghester - skal man være litt forsiktig med å rette dem for mye opp for tildlig. Så det er noe ganske annet enn LC faktisk.

Nok om det - God Jul til alle og ha en god stevnesesong til neste år.


Lucinda: Postet - 22/12/2004 : 17:04:46
Ja, for mange er det nok eit stor sprang å gå fra LC til LB. Men det vil eg påstå stort sett er dei urutinerte rytterne som enda ikkje har fått den "riktige" rytterfølelsen, og dermed ikkje klarer å ri hesten til tøylen. Eventuelt att man rir på f.eks "gamal skulehest" som ikkje blir vedlikeholdt av dyktige ryttere.

Så sant man er passe dyktig rytter med unghest som har dei rette forutsetningene er det ikkje så allverden som skal til for å ri hesten opp til å gå LC og LB til rundt 60%. Da synest eg ikkje spranget frå LC til LB blir så stort fordi man allerede i LC rir hesten til tøylen.
xxxx Postet - 22/12/2004 : 14:22:33
Destrier:

Jeg er fullstendig inneforstått med hva du mener men uttrykker meg sikkert for dårlig slik at du og jeg ikke "snakker samme språk" i denne sammenheng.
(Derfor kopierer jeg nå noen sitat fra Krien så blir det kanskje enklere).

Jeg skriver mine svar slik at andre kanskje lettere skal forstå hva som menes i forbindelse med det vi egentlig diskuterte;(om en hest bør gå på tøylen eller ikke i LC og B.)
Jeg går ikke så i dybden og videre som deg når vi snakker et LC nivå, det ser jeg ingen grunn til.

Forfatter har en unghest av hva jeg har forstått ?(derfor nevnte jeg også LB unghestprogrammet som et alternativ) og problemstillingene du tar opp som et viktig punkt (bla. gå på 2 spor osv.) siterer jeg her fra KRien:

§ 447 – Unghestklasser
a) Hensikten er å bedømme hestens ridbarhet og grunngangarter og det generelle inntrykk den gir av å egne seg som dressurhest.

c) Eksempler på mindre feil i 5-årsklasser:
- overganger ikke nøyaktig på punktet - mellomgalopp noe på to spor - litt på to spor i avkortning etter økninger. Øvelsene som kreves av 5-årige hester er av lav vanskelighetsgrad, og full samling kreves ikke.

(Det slåes altså ikke så hardt ned på om hesten går på 2 spor eller ikke konstant i samling og på tøylen, det helhetlige/generelle bedømmes som jeg nevnte tidligere når det gjelder denne klassen.)

Konkurransereglementet du henviser til har jeg og sikkert de fleste andre her sett før og det som også står å lese er bla. en dypere forklaring under emnet "samling", og bla. hvilke øvelser som er oppbyggende i forbindelse med dette.
Greit nok det, så "langt" har ikke vi andre kommet enda i denne diskusjonen.

Siterer KRien her som du nevnte:
3. Hesten skal være på tøylen.
Såvel på stedet som under bevegelse skal den, med ettergift gjennom hele kroppen, hele tiden søke fremover uten spenning eller motstand. Rytterens hånd skal beholde en jevn, lett og myk forbindelse med hestens munn. Med støtt hode og fritt båret hals, der nakken som regel er høyeste punkt, og med nesen noe fremfor loddplanet gjennom øyet, skal hesten ha lik støtte på begge tøylene. Med lukket munn og tungen under bittet skal den rolig tygge på dette. På såvel rette som på bøyde linjer skal bakbena følge forbenas spor.

Om du heller vil diskutere alt rundt samling og alt man må huske på innenfor dette,(bla. problematikken med hester som går på 2 spor osv.) kan du jo kanskje lage et eget tema på?
Det er mye innenfor akkurat det.

Om du har sett noen av oss ri eller ikke, spiller liten rolle i denne sammenheng.
Jeg skjønner godt hva forfatter spør om uten å måtte se henne ri, vi snakker basic lære her.

*Pirk*
Sitat fra KRien:
§ 422 – Klassenivåer og dressurprogram 1.
De lette klassene omfatter 4 nivåer: a) LD, b) LC, c) LB og d) LA.
De er sammensatt slik at de mest grunnleggende ferdigheter skal kunne oppøves. Dette gjelder beherskelse av de tre gangarter og overgangene, holdt og rygging. Det kommer etterhvert inn nye øvelser, som vending på forparten, sjenkelvikning, kontragalopp og vending på bakparten. Kombinasjonene av øvelsene øker kravet til ferdighet gjennom skalaen av lette klasser.

Jeg velger å tolke dette som jeg alltid har gjort; man får gradvis nye utfordringer man må takle slik at man stadig forbedrer seg som rytter, og det fremkommer jo her.
Selv om du måtte kommentere dette også Destrier å vri litt på setningen ,mener vi det samme.Unødvendig pirk dette også synes nå jeg da..

Kaster meg fra diskusjonen, har bidratt med det jeg synes er relevant utifra hva som var tema.

God Jul!






Destrier Postet - 22/12/2004 : 14:09:24
Aldersgrensene i unghestprogrammer pleier å stå i proposisjonen til den enkelte klasse. På noen av ungestprogrammene står det oppført hvilke årsklasser de er skrevet ut for. Så du må nesten sjekke hvert enkelt stevne hvilke klasser som går, og hvilke ekvipasjer de enkelte klassene er åpne for. Det kan være store variasjoner fra arrangør til arrøngør på samme program.

Uansett, lykke til med startingen!
Horton & Renate Postet - 22/12/2004 : 13:57:17
He he he min hest er nok ganske langt unna lett b ennå
Begynte på scratch med han så nå er det stort sett bakkearbeid og tur på ham, han er ikke mer enn fem år så ingen stress her i gården nei.
Jeg pratet vel generelt om at folk burde kanskje ikke starte lett b, eller lett c for den saks skyld om de ikke har det grunnleggende inne.
Men som sagt tidligere: det får være opp til enhver å bestemme.

Noen som husker aldersgrense( på hesten) for å starte lett b unghest, har startet den klassen tidligere på en "gammel" hest men det var kun treningsstrevne.
Forresten en morsom klasse å starte.
Destrier Postet - 22/12/2004 : 12:33:18
Til =

I og med at du omskriver det jeg sier med at hesten skal være rett på rette spor, skjønner jeg at du ikke helt er med på hva jeg mener. Henviser her til reglementer (KRIV, 'på tøylen'), før du svarer - vil jeg at du leser og ser hva som står slik at du vet hva du svarer på.

Generelt:
Det er faktisk ganske skjelden man ser en rett hest i de lave klassene. Og da mener jeg selvsagt retthet i hesten, og ikke at rideveien går rett frem. Det er først når hesten kan gå rett, at den kan gå i riktig bøyning, så disse to hører sammen. Å gjøre en hest rett er en vesentlig del av det 'å gå på tøylen', om den går på to spor på rette linjer (obs - svært vanlig...), kan den nemlig ikke sies å være 'på tøylen' (selv om neseryggen er i loddplan). Det er faktisk en mindre feil at hesten 'slår seg litt fri', enn om den traverserer (går med bakparten inn). Men førstnevnte (at den slår seg litt fri) er mye lettere å se for et utrent øye. De fleste er nok klar over dette, men det er de færreste som viser at de behersker det i praksis. Det er grunnen til at jeg fremhever nettop dette her, i og med at det hører inn under det man ønsker å se i en god LC - og det bør absolutt være på plass i LB! Det er først og fremst rytterens hjelpere samt hestens smidighet og styrke, og ikke rideveiene som avgjør i hvilken form hesten går i. Håper alle er inneforstått med det.

Om man klarer å lese programmene slik at man ser hvordan øvelsene kan hjelpe en til å komme videre (for det er det de er ment for), så er det en svært god hjelp når man skal ri program. Men om dere ikke ønsker å 'se det', så skal ikke jeg 'tvinge' dere til å tenke annerledes. Den som vil får ta det til seg.

Pirkete, ja - 'det er meg' det.

Nå har jeg ikke sett noen av dere ri, (ok, kansje jeg har det - men jeg vet ikke hvem dere er utfra postene her), så svarene er av generell karakter.
xxxx Postet - 22/12/2004 : 06:44:07
Som du sikkert har skjønt av mine innlegg synes ikke jeg man skal starte LB om hesten er mer av enn på tøylen.
Var ikke klar over at akkurat din hest var slik,derfor svarte jeg med utgangspunkt at en hest gikk på tøylen, men trengte mer trening på sammensatte enkle øvelser som er i alle Lett-programmene.

Jeg mener det samme om LC og jeg da når det gjelder grunnleggende prinsipp som å gå til tøylen.
For de som har hester som går mer på bittet der (i tilegg til gode rideveier), scorer høyere uansett enn de som rir bra rideveier men hesten går mer av enn på bittet.
(Det fikk jeg selv erfare gang på gang og særlig da jeg startet ymse skolehester som var "immune" i munn og på sjenkler pga. at de ble "herda" av så mange forskjellige ryttere).

LD ville da heller jeg valgt eller trent mer om hesten ikke går mer villig på bittet, det har jo med grunnleggende dressur å gjøre og sikkerheten sist men ikke minst.

Å gå på tøylen i Lette-klasser form er ikke det samme som i Middels, derfor blir vel en slik hest som ikke går til tøylen i LC engang,å betegne som rimelig "Rookie" og trenger mer grunntrening med tanke på bedre forståelse av hjelperne.
Det er jo forståelsen av sjenkel,vekt og tøyle som er helt grunnleggende ved all ridning, selv i Lc.

Vi møter også dette ellers ved "vanlig" ridning hjemme, og rake lange spor på tur feks., kan være en fin "test" om man virkelig har hesten ærlig frem på tøylen og klarer å holde den der.
(Bruker vi volter og bøyde spor er det enklere å jukse litt/få hjelp som jeg har skrevet før.)

Jeg synes du skal trene litt mer først jeg slik at du føler du har kontroll over bevegelsene til hesten og at du merker hesten virkelig forstår hjelperne.
Da vil den ikke ha problemer med å gå på tøylen i lang lav form i de laveste klassene.

Horton & Renate Postet - 22/12/2004 : 00:57:01
Ser debatten er i full gang her
Jeg kunne vel i mitt første innlegg ha tatt med alle de lette klassene ifht det å "gape over for stort", men synes jeg har sett endel som har gjort det spesielt fra lett c til lett b.
Dressurridning skal være harmonisk og vakkert å se på det er vi nok alle enige i vil jeg tro. Men det som ikke er vakkert å se på er feks fordelsvendinger hvor hesten blir "vrikket" til å utføre øvelsen.
Jeg snakker ikke om hester som går stabilt på tøylen i lett b, da hadde det vel strengt tatt ikke vært noen vits i å opprette emnet.
Det jeg spør om er om det i det hele tatt er noen vits i starte lett b om hesten er mer av enn på tøylen? Burde man ikke da holdt seg til lett c og fått en mer stabil hest før man begynner å vrikke fordelsvendinger, eller rygge med mulen i været?
Selvfølgelig blir dette opp til enhver å avgjøre selv, men om jeg ser et lett b program forventer jeg faktisk å se en hest som går noenlunde stabilt på tøylen.
Mulig jeg er litt påvirket av tankegangen om at lett c er en klasse hvor du kan "boltre" deg litt, feile litt uten at det blir slått for hardt ned på.
xxxx Postet - 21/12/2004 : 23:32:02
He,he hvorfor er jeg ikke overrasket..

Joda, er klar over at det er bare å ta halvparader så man lettere skal holde hesten under kontroll, det er jo noe av det første man lærer i salen...

Er ikke helt med på at de lette programmene er laget for å hjelpe rytteren....???
De er laget i trå med lavere vansklighetsgrad enn i middels og oppover ja, men det finnes da utfordringer som skal heve nivået.

Synes nesten du motsier deg selv litt når du sier at "en hest kan ikke gå ordentlig på tøylen før den gjør det på rette spor"..Det er jo akkurat det jeg skrev, og LC inneholder flere rake rideveier enn feks. LB.
Derfor er det en "skjult" vansklighetsgrad der, men som man ikke finner i de andre nevnte program.

Jeg skrev også "slite" da i anførselstegn, hvilket betyr at du ikke må ta det så bokstavelig men som at man kan "miste" hesten litt og komme i urytme.
Det kan skje den beste, også deg.

At hjørner er viktige å ri godt ut i, har vel de fleste av oss fått prenta inn så det holder.
Tekniske gode rideveier kan man score mye på, og det også har vel de fleste av oss fått erfare.
Synes dette blir å "pirke" litt jeg da Destrier, vi snakker om det samme.

Vennina mi er btw dressur-dommer og rir selv en hest som ikke har så altfor mye swhung i seg desverre.
Når hun har startet har hun scoret hver eneste gang på det tekniske og plassert seg.
Så gode rideveier/flyt og en hest som går konstant på bittet kan man komme langt med også i de høyere klassene hvor tendensen "det skal være shwung" teller mest for enkelte.(Men det er en annen diskusjon..)

Ellers så får det vel være opp til hver enkelt når man føler seg klar.
Enkelte program passer den hesten bedre, mens det kan være helt "feil" for den andre.
Vi har alle våre svakheter...


Destrier Postet - 21/12/2004 : 21:21:00
Tja, lange rette linjer er ikke noe problem sålenge man rir med halvparader, og når det er sagt, så er det stort sett ikke mer enn en halv langside før det 'skjer noe' igjen - selv i LC. Rir man i tillegg alle hjørnene ordentlig, burde ikke transportstrekninger være noe 'problem' i hele tatt.

in erfaring er at det er lettere å holde rytmen i et program som går mer 'fremover' enn f.eks. LB:1, som jo er et nokså 'knotete' start-stopp program. De laveste programmene på 60m bane er nok der det er lettest å oppnå jevnhet og flyt. Men alle programmene har sine utfordringer, og det som kjennetegner de letteste programmene, er at øvelsene er laget og plassert for å hjelpe rytteren/hesten, ikke for å stille dem ovenfor vanskelige utfordringer. Derfor lønner det seg å lese programmet ordentlig, og tenke gjennom på hvilken måte 'denne øvelsen' kan hjelpe meg til å komme videre til neste. Husk at alle hjørner egentlig er en øvelse i seg selv, d.v.s. en 90 graders vending - med bibeholden takt og balanse. Her er det mye å hente, både ridemessig og poengmessig.

Husk også at en hest ikke går ordentlig på tøylen før den kan gå rett på rette spor, og bøyd på bøyde spor. Her er det mange som 'slurver' med hjemmeleksene sine, og tror at en hest er på tøylen bare den går med neseryggen i loddplan...

Om man må 'slite' for å få hesten tilbake i form når man rir på rette linjer, så er nok ikke hesten helt klar for å starte hverken LC eller LB. Husk at det skal se lett ut, og at målet er at det skal se ut som hesten gjør det 'helt av seg selv', d.v.s. harmonisk.

Bare noen ord fra meg.
xxxx Postet - 21/12/2004 : 14:16:39
Personlig synes jeg ikke steget fra LC til LB er så veldig stort jeg....
(Som Spoff også nevnte er forskjellene ikke så store, ihvertfall ikke rideveiene.)

Har startet forskjellig type hester i begge klassene og mine erfaringer tilsier at de fleste gikk jevnt bedre feks. i LB 1.
Og de dømmer også det helhetlige.

Som utgansgpunkt nå tar jeg en hest som går nokså stødig på bittet, men som trenger rutine på basic øvelser (rygging,vendinger og sjenkelvikninger) som må takles i et og samme program og ikke hver for seg som man ofte rir hjemme.
(Sån er det med sprang også, det er noe helt annet å hoppe enkelthinder enn en hel bane)

Derfor er utgangspunktet en hest som kan det grunnleggende.
Om hesten ikke gikk nokså lydig på tøylen og for hjelperne, startet jeg heller ikke LC...
Er ikke det grunnleggende på plass, er hesten heller ikke trygg å ri og ihvertfall ikke på et stevne...!
Det verste jeg ser er ryttere som "henger i munnen" på hesten når de har mistet kontrolllen i et program...Da er man rett og slett ikke klar, men dette bør man ihvertfall ikke se i LC og B, og faktisk ikke i LD heller..

Men, "back to the case": I LC 1 feks.er det laange rideveier/rette linjer og hesten har god tid på seg til "å tenke", også for mye fremover...
Det er få oppgaver i programmet og man kan "miste" hesten og oppmerksomheten dens enklere.
Det er jo ingen godt rutinerte hester i denne klassen fra før av, og rette linjer hvor hesten går lydig og avslappet er vansklig synes jeg ihvertfall.
LC 2 er nokså lik, bortsett fra serpentiner med 2 buer i trav.

Man har også LB unghest som det verken er vendinger,sjenkelvikninger eller rygging i programmet, altså veldig likt LC.

Personlig foretrakk jeg (og også en del andre) da LB (LB 1) hvor rideveiene ga litt mer bøyde spor og overganger så lenge det ikke var vanskligere enn det var.Et helt greit program.
LB er også fortsatt Lett-klasser og blir dømt deretter, så vi snakker ikke øvelser som er så veldig avanserte.

I LB 2 er fordelsvending og sjenkelvikning vel de vanskligste, men de trener man jo på hjemme på dette stadiet uansett om du har tenkt å starte LC også....
(Vi rir jo ikke kun på rette linjer og volter når vi trener, da går hesten rimelig lei ihvertfall..)
Forøvrig er det ikke sjenkelvikninger i LB 1.


Jeg sier ikke at jeg hoppet rett ut i LB, men jeg satt ikke å red LC i 1-3 år heller som mange gjør som "oppvarming" til LB på samme hesten...
LC er en klasse jeg max startet kanskje 2-3 ganger pr. urutinert hest, og som oppvarming før LB siste gangen.
Deretter kuttet jeg ut LC og red kun den ene klassen i LB.
Varme opp gjorde vi mellom klassene og seff i forkant hjemme.
(Forberedelsene legger man hjemme ved trening, man lærer ikke hesten noe nytt under selve klassen på stevnedagen).

Altså, det er faktisk mulig at hesten går stødigere på bittet i feks. LB1 enn LC 1, og man får en jevnt over bedre protokoll.

Det er en slags "skjult" vansklighetsgrad i Lc som kanskje ikke så mange tenker over,og det er som nevnt alle de åpne,lange rideveiene.
Jo flere lange rette linjer, jo lettere kan den slå seg av,miste rytmen og man må "slite" litt for å hente seg inn igjen.

Det er nå engang bare min erfaring

Horton & Renate Postet - 21/12/2004 : 11:29:43
Helt enig Destrier!
Det er jo et ganske stort steg fra lett c til lett b?
Dvs man må jo da jobbe "lenge" og grundig i lett c.
Destrier Postet - 21/12/2004 : 10:48:48
Husk at det er mye bedre å se en godt ridd LC enn en dårlig LB. I LC legges det større vekt på rytterens ridning, d.v.s. veier, hjelpere etc enn i LB hvor 'gang og schwung' tillegges større prosent av totalen. Hvilket vil si at om alt annet er likt (hestens kvaliteter), er det uten tvil den beste rytteren som kommer lengst! Det er det grunnleggende som tar tid å bygge opp (gjennom grunnridningen), øvelsene lærer hestene fort som bare det, bare grunnen er i orden. Dette er også noe man finner ut etterhvert. Øvelsene blir også av en langt bedre kvalitet når grunnen er på plass, husk det.



spoff Postet - 20/12/2004 : 22:17:47
Jeg er veldig enig i hva dere sier. Dette med mål ved å ri dressurprogram, og det at man bør starte et nivå under det man rir på trening.

Men min oppfattelse er også det at det finnes de som har mål som lar seg nå f.eks. ved å ri en klasse hvor de ikke nødvendigvis har noe å gjøre (sett i mine øyne). Noen er av den oppfatning av at jo høyere klasse, jo bedre er man. Mens andre kanskje synes LB er et morsomt program, og faktisk er takknemmelig med 50%. Selv om kravene er høyere i LB, er jo programmene rideveismessig og øvelsesmessig fremdeles ganske like. Du har litt flere utfordringer i overganger, et par øvelser og mindre volter i LB sett i forhold til LC. Ellers er jo ikke selve ridningen i programmet så ulikt, selv om bedømningen selvfølgelig blir endel strengere på "samme ridning". Å ri til 50% i LB (eller noe som helst program for den saks skyld) synes ikke jeg er noe spesielt bra. Men det er mye med at jeg kanskje stiller høyere krav til meg selv i de programmene jeg eventuelt rir. Det er jo de som synes alt over 50% er bra. Og kan man få "godkjent" (50%) i LB, er det kanskje for noen bedre enn la si nærmere 60% i LC.

Stortsett føler jeg selv at jeg sjelden ser ryttere som starter i feil klasse. Det skjer selvsagt, men stortsett synes jeg de som starter ikke er helt på jordet angående valgt vanskelighetsgrad (selv om jeg selv faktisk ville valgt å vente ennå litt lengre..). Selvfølgelig finnes det unntak.. Jeg snakker da på bakgrunn av klasse på distriktsnivå. På rideskoleplan skal det sies at jeg har sett mange ukvalifiserte "LB-ryttere". Men dog også dyktige LB-ryttere på skolehest.

 Image Forum 2001 This page was generated in 0,15 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.