hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 Dyrepleier

MERK: Du må være registrert for å kunne sende et svar.
For å registrere, klikk her . Registrering er gratis!

Skjermstørrelse:
Brukernavn:
Passord:
Format modus:
Format: FetKursivUnderstreketGjennomstrek VenstrejustérSentrertHøyrejustér Horisontal linje Sett inn linkSett inn e-postSett inn bilde Sett inn kodeSett inn sitatSett inn liste
   
Melding:

* HTML er AV
* Forumkode er PÅ
Smileys
smil [:)] stort smil [:D] cool [8D] rødme [:I]
tunge [:P] ond [):] blink [;)] klovn [:o)]
sort øye [B)] åtter [8] rynke [:(] sjenert [8)]
sjokkert [:0] sur [:(!] død [xx(] søvnig [|)]
kyss [:X] godkjent [^] mislike [V] spørsmål [?]

  Kryss av her for å inkludere signatur fra din profil.
    

E M N E      H I S T O R I K K
lillings Postet - 09/06/2005 : 16:24:23
hei, er det noen som vet noe om utdannelsen dyrepleier?(hvor mye det koster å ta utdannelsen, hvor lenge den varer, praksis osv)
Hva må man ha i snitt for å komme inn.... Har hørt at det er et veldig høyt snitt og utrolig mange søkere(ie jeg kjenner var nr 60 av 300 ell no på venteliste for å komme inn)...

dette er noe jeg kunne tenkt meg å utdannet meg som, etter det jeg har blitt fortalt om yrket...

Er det noen her som er utdannet som det? I såfall hvordan liker du jobben??
5   S E N E S T E      S V A R    (Siste først)
akj Postet - 14/06/2005 : 20:52:54
Dyrepleier-studiet ble endret for et par år siden. Nå er det to-årig studium og det kreves ingen praksis for å komme inn.

Dette er sakset fra www.veths.no:

"Dyrepleierstudiet:
Dyrepleierstudiet er et 2 årig studium. Ferdige kandidater får tittelen høgskolekandidat. Mattilsynet autoriserer dyrepleiere. Høsten 2004 ble 14 dyrepleierstudenter tatt opp.
Poenggrensene var: Primær: 51,8. Ordinær: 60,6."
lillings Postet - 10/06/2005 : 16:14:13
syntes det diskusjonsforumet var utrolig rotete, men fant ut at jeg må ta endel ekstrafag... Hmmm, kanskje jeg kan ta det samtidig med det jeg går på skole nå...
spoff Postet - 10/06/2005 : 16:04:29
Kopi av melding:
<klipp>

Jobber virkelig for å klare å holde snittet mitt på rundt inntakssnittet. Fikk høre en gang at snittet var høyt, så da visste jeg at jeg må jobbe for å komme inn der seinere... Hadde et snitt på 5.1 i fjor, og håper det blir litt høyere i år...

<klipp>

Opprinnelig postet av lillings

Det er lurt å jobbe med skolen når du først går i skolen. Gjør ditt for og gjøre det best mulig nå, men fortvil ikke om du ikke klarer det.. Det finnes mange måter å sanke ekstrapoeng i etterkant. Du kan f.eks. ta noen kurs på universitetet, dra på folkehøyskole eller rett og slett bare bli noen år eldre. Dette kan du sjekke opp når den tid kommer. Om du ligger såpass nære nå så er det ikke så mye som skal til dersom du mangler bare litt!

Lykke til!
lillings Postet - 10/06/2005 : 15:37:35
Tusen takk spoff ;) For meg er det ikke så viktig om man ikke tjener en formue(bare man tjener så man klarer seg), men at jeg får jobbe med noe jeg vil... Drømmen er å få jobbe med dyr. Er ferdig på skolen om to år, da er jeg ferdig omsorgsarbeider og fått studiekompetanse. Så jeg har noe å falle tilbake på om jeg ikke skulle komme inn på skolen, eller om jeg finner ut at det ikke er noe for meg. Men prøver å finne ut endel om dyrepleier, da dette har vært drømmen min nå i 1 1/2 år... Må ha et mål å se etter for å klare å bli ferdig med skolen nå...

Jobber virkelig for å klare å holde snittet mitt på rundt inntakssnittet. Fikk høre en gang at snittet var høyt, så da visste jeg at jeg må jobbe for å komme inn der seinere... Hadde et snitt på 5.1 i fjor, og håper det blir litt høyere i år...

Men takk for linkene hvertfall og svaret =D
spoff Postet - 09/06/2005 : 16:42:19
Jeg har en venninde som er utdannet dyrepleier. Jeg kan sikkert til en viss grad besvare noen av spørsmålene dine, selv om jeg ikke er dyrepleier selv.

Nå er det antagelig nye regler rundt opptak etc, men da min venninde begynte måtte hun først ha 1 års relevant praksis. Etterpå fulgte utdannelsen som er på et år. Jeg vet det har vært snakk om å utvide utdannelsen til en Bachelorgrad (3 år), men tror ikke dette er innført. Utdannelsen er vel "gratis" som de fleste universitets- og høyskolefag. Dvs du betaler en semesteravgift (og siden Veterinærhøyskolen er under Studentskibnaden i Oslo vet jeg at den er på ca 400kr/semester), penger for bøker og materiale. Dyrepleierutdannelsen er forøvrig godkjent som utdannelse hvor du får støtte fra Statens Lånekasse.

Det er vanlig å gå ut å jobbe i smådyrsklinikk, men det går også ann å være assistent på f.eks. hesteklinikken på Bjerke etc. Det vanligste er å jobbe som assistent for en eller annne veterinær/dyrlege, men du kan også kombinere det med andre muligheter. Min venninde går nå ut i ny jobb hvor hun skal jobbe med hesteforsikring. Det krever at du har endel bakgrunn i sykdomslære etc, noe du har med denne utdannelsen og endel års praksis.

Ulempen med jobben er at du til en viss grad kan ende opp med turnusarbeid (iallfall til en viss grad), og lønnen er ikke spesielt god. Iallfall ikke om du jobber som ordinær dyrlegeassistent. En dyrepleier er jo "tilsvarende" legens sykepleier.. Men min venninde stortrives under studiene, og synes at det å jobbe med dyr er utrolig spennende.

Det er få plasser, og i Norge er det kun Norges veterinærhøyskole som tilbyr utdannelsen. P.g.a. få plasser, og fordi studiet er populært følger karaktersnittet deretter. Eksakt snitt varierer fra år til år, men pleier å ligge rundt 5 tror jeg.

Noen linker:Lykke til!

 Image Forum 2001 This page was generated in 0,12 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.